tisdag 5 april 2011

Vad är effektiv social Marknadsföring - på facebook och twitter eg. handlar om:




Effektiv kommersiell webbkomunikation = Dialog.

Detta är egentligen dagens lärdom från min lektion i kreativa processer på nackademin min Cloud9's Patrik Åkerman och inte specifikt min helt egna tankar, dock har jag spunnit vidare på dom.

Dagens marknadföring bör vara en dialog inte en monolog som tidigare decenniers reklam. Nu för tiden så brukar the "shit hit the fan" om man inte håller vad man utlovar med sin marknadföring då fungerar det inte att tala högst, men däremot att tala med sina kunder.

Det hjälper inte med att ha en facebooksida om man inte har en dialog, det gäller all annan webkommunikation f.ö.. Om man inte har en dialog på de sociala marknadsförings platformarna man beträder har man inte använt mediuments potential. Det är att använda sig av TV-mediet men ändå bara för att visa upp musik och stillbilder. dialog är den effektivaste sociala marknadsföringen, och eg. den enda man bör syssla med.

Det finns en liten marginell nytta dock - med att bara publicera saker på faceook (en monolog) och det är att google känner av inlänkningarna till ens sida, det gör att man klättrar högre på google, pga. av att det är alltid bra när stora sidor länkar in till ens egen sida. Men om man lyckas på riktigt med sin webbkommunikation så kommer denna inlänkning ske av användarna som tipsar sina vänner! Återigen måste man göra kunderna nöjda alltså och det bästa sättet att göra dom nöjda är att kommunicera med dom när de är nöjda eller missnöjda. På det viset bygger man långsiktiga relationer med dom som håller i längden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar