tisdag 16 november 2010

Bibelstudie om helvetet - olika synsätt - vad säger bibeln egentligen?

Denna presentation är en kopia av powerpoint presentationen från en lektion på bibelskolan credo akademin i Stockholm. Av Ray Baker, en av Sverige främsta teologer enligt mig. :) Ps. filen är zippad ppt fil.

Kolla in Powerpoint presentationen om helvetet

Det synsätt jag håller mig till är f.ö. condentionalismen, det att helvetets straffet är ändligt. För det är det synsätt jag tycker går ihop med den Guds bild bibeln ger som rättvis och kärleksfull och den Gud som vi är en avbild av (enligt bibeln). Våran kännedom av rättvisa  säger att olika brott och synder är olika allvarliga, och om vi är Guds avbild så borde hans rättvise begrepp åtminstone speglas någorlunda väl i vårat samvete.

Dessutom - till konditionalismens fördel - säger Jesus (i en bibelvers som inte tas upp i presentationen) att det vore bättre att få en kvarnsten runt huvudet och sänkas i havets djup än förleda (till synd och ett liv utan Gud) en av dessa hans minsta (dvs. en troende människa). Det talar ju om en syn där olika synder är olika allvarligt, kan leda en till att tro att det finns en graderad straffskala i Guds dom.

I presentationen tas också CS Lewis syn på helvetes upp att helvetet är en plats där man får fullfölja all sin synd till den överdrivna grad som ens egen vilja ville, därav kommer vi själv orsaka oss själv en totalt självcentrerat mörker. Typ om man ska sammanfatta det. Detta är dock inte min egen syn, då tror jag mer på oändlighetsprincipen (att synden är oändligt straffbar). För jag bedömmer att det är antingen den eller konditionalism syn på helvetet som är i störst enlighet med Bibeln.

Men läs bibelstudiet och bedöm själv.


Filen kan läsas i open office (som är gratis) och i microsoft office - men först efter den är uppzippad i t.ex. 7zip(.org)- vilket är ett gratis och bra program eller i winzip.
Det är f.ö. samma fil som ovan:

==============KLICKA HÄR för att Ladda ner filen!==============




PS.(F.ö. visst låter det lite löjligt och halvhjärtat nästan att man gör en power presentation om någon annans potentiella eviga lidande - känns nästan tragikomiskt. Men alla sätt att ta upp ämnet är bättre än att inte ta upp det alls!) Här är f.ö. länken till min f.d. bibelskola Credoakademin (a.k.a. Credo: Kolla in Credoakademins hemsida)

5 kommentarer:

  1. Hej
    Din länk fungerar inte. SKulle man kunna få den på något sätt?

    SvaraRadera
  2. Fel, fel, fel! Bibeln säger att det vore bättre att få en Kvarnsten runt halsen, inte värre!!! Din hänvisning till Jesu ord säger raka motsatsen än vad som ordet säger: Den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom är det bättre att en kvarnsten läggs om hans hals och han kastas i havet. (Markus 9:42 SFB)

    SvaraRadera
  3. Det var jag som var snurrig DR Pepper menade såklart bättre (vilket alltså innebär att hamna i den levande Gudens händer efter att ha förlät en efterföljare av Jesus än den ohygglig upplevelsen av att med nedsänkt på havets botten med en sten runt sitt huvud)..

    Detta såklart, är om man inte omvänder sig då kan man också få nåd och förlåtelse via tro på Jesus. Men det blir såklart ett hemskt uppvaknande om man inser att man förlett någon till helvetet och bort ifrån Gud.. (Därav är även det en hemsk upplevelse i sig)..

    Kort sagt synda och förled inte andra så mår ni bättre!

    PS. jag tror f.ö. fortfarande att helvetet inte är evigt utan en plats där man sonar bort sin synd och till slut utplånas (dvs. somnar in).

    SvaraRadera